המשחק שיעזור לילדכם להתפתח

הלבנים של אולי – OLLIES’ WOODEN BLOCKS

אמרו לכם שהילד שלכם מתקשה במוטוריקה עדינה? בתכנון תנועה?

המליצו לכם לעבוד איתן על מיומנויות של מיון והתאמה?

ביקשו שתעודדו את ילדכם להשתתף במשחק משותף? במשחקי דמיון?

אני ממליצה לכם להכיר את הלבנים של אולי, קוביות עץ אלון בעלות חורים צבעוניים מצד אחד וזיזים צבעוניים מצד שני, הקוביות מגיעות במגוון צורות וגדלים המאפשרים בנייה של אינספור מבניות. בניגוד למשחקי הרכבה בהם הילד נדרש לעבוד בצמוד לדפי הוראות ארוכים ומסובכים, העבודה בקוביות של אולי היא אינטואיטיבית, לא צריך להסביר שום דבר, רק לתת לילדים את הקוביות ולראות איך הקסם מתחיל.

למה כדאי לכם לתת לילדים לשחק בקוביות של אולי?

יכולת המוטוריקה העדינה, או תאום עיין יד, היא יכולת המתפתחת לרוב באופן טבעי בגילאי הגן המוקדמים. יכולת זו מאפשרת לילד לשלוט בשרירים הקטנים של הגוף לשם ביצוע תנועות מכוונות ומדויקות. התפתחות המוטוריקה העדינה אחראית, בן השאר, על התפתחות מיומנויות הכתיבה החשובות כל כך להתפתחותו הקוגניטיבית של הילד. רבים הילדים אשר זקוקים לעזרה, אישון ועידוד לביצוע מיומנויות אלו על מנת לשפר את ביצועיהם. אימון זה יכול להיות מושג בעבודה חזרתית אשר אין לה תכלית יצירתית כמו השחלה, גזירה, אימון באחיזת עיפרון וכד'. מרבית הילדים ישתעממו מפעילויות שכאלו ולא ממש ישתפו פעולה. כאן כדאי לתת להם את הקוביות של אולי, משחק הרכבה יצירתי ופתוח בו דרך משחק וחוויה חיובית ניתן לעבוד על מכלול מיומנויות התפתחותיות הדרושות לילדים בגילאים הצעירים. המוטוריקה העדינה היא רק אחת מהן…

איך הקוביות של אולי מעודדות התפתחות?

משחק בקוביות של אולי מזמן עבודה על מגוון גדול של מיומנויות התפתחותיות, מיומנויות אלו אינן מולדות, הן נרכשות על ידי הילד עם התפתחותו ותוך כדי אינטראקציה עם הסביבה. מיומנויות אלו מהוות את מיומנויות הבסיס האחראיות על התפתחותן של מיומנויות מתקדמות ואחראיות על יכולתו של הילד להפוך לבוקר המתפקד באופן עצמאי בסביבתו.

במשחק בקוביות של אולי, ילדכם יוכל להתאמן על מיומנויות של מיון, כאשר ימיין את הקוביות על פי החלקים השונים. על מיומנויות התכנון יעבוד כאשר יתכנן מה הוא רוצה לבנות.על יכולות ההתאמה יתאמן בשתי רמות, ברמה הקונקרטית יתאמן בשלב הבנייה, בו יבחן התאמתם של חלקים שונים ליצירת הדבר אותו הוא רוצה לבנות. וברמה הרפלקטיבית יתאמן בשלב הסיום על ידי בחינת התאמת התוצר הסופי לדבר אותו תכנן לבנות.

עבודה בקוביות של אולי מעודדת יצירתיות, מאחר שאין תכנית מוגדרת אליה צריך להגיע, או הוראות אשר יש לעקוב אחריהן. הערכה מגיעה עם מספר הצעות לחיבורים בסיסיים וכל השאר מוטל על כתפי היצירתיות של הילדים.

כאשר אני מביטה על ילדי בן הארבע, משחק בקוביות אני שמה לב לשמחת הגילוי שלו בבניה, כאשר יוצר מבנית חדשה. הוא עובד על יכולות פיתוח הדמיון שלו תוך כדי משחק מהנה. לעומת משחקי דמיון אחרי הכוללים דמויות קבועות, במשחק בקוביות של אולי, בשל חדשנות וגילוי היצירתיות, עולה רמת השיתוף שלו עם הסביבה בתוצר ובתהליך.

מה אתנו? הקוביות האלו מושיבות אותנו, ההורים על הרצפה למשחק משותף עם הילדים – למשחק זה יש ערכים רבים להתפתחותם הרגשית של הילדים כמו גם להתפתחות יכולת המשחק המשותף שלהם, שהוא הבסיס להתפתחות מיומנויות גבוהות של תקשורת ויחסים חברתיים. המשחק המשותף בקוביות מזמן עבודה על מיומנויות קוגניטיביות נוספות כמו הכרות עם צבעים, צורות, מנייה, שיום ועוד..

מי אני ולמה אני חושבת שהקוביות של אולי מתאימות גם לילדים עם צרכים מיוחדים?

שמי עדי נאמן, דוקטור לחינוך מיוחד. מתמחה בטכנולוגיות מסייעות בחינוך המיוחד ומרצה במכללת אורנים שבצפון בנושאים הקשורים להוראת תלמידים עם הפרעה על רצף האוטיזם ותלמידים עם מוגבלויות קוגניטיביות, מהגיל הרך ואיילך. בנוסף אני מעבירה השתלמויות מורים והדרכות הורים וצוות בנושאים מגוונים הקשורים לאוכלוסיות אלו.

אחד הדברים שאני אוהבת לשלב בעבודתי עם תלמידים עם צרכים מיוחדים הם כלים אשר השימוש בהם משרת מספר מטרות התפתחותיות וחינוכיות בו זמנית, כזה הוא המוצר הזה, הקוביות של אולי מזמנות עבודה על מגוון המיומנויות שפירטתי מעלה. כל זאת תוך פעילות עצמאית של הילד על המשחק, ללא תלות בתיווך או הוראות.

קוביות אלו לא עוצבו במיוחד לחינוך המיוחד, אבל הגודל שלהם, החומרים מהם עשויות וקלות המשחק בהן עושות אותן מתאימות ככלי התערבותי בתחומי הריפוי בעיסוק והחינוך המיוחד.

והשורה התחתונה, פרויקט הקוביות של אולי יכול להתקיים רק בעזרתכם, היכנסו לקישור, רכשו ערכה וסייעו לחברים להגיע אל היעד שיאפשר להם לייצר את הקוביות בשנית.

ד"ר עדי נאמן, אורנים, חינוך מיוחד